Dobré ráno, dnes je úterý 1.7.2025 svátek má Jaroslava, zítra Patricie
Počasí, 26 Duben
Počasí ve městě Kladno
+14

Max.: +15° Min.: +5°

Vlhkost: 53%

Vítr: NE - 16 KPH

Je super mít okamžitou zpětnou vazbu, říká florbalový trenér Dominik Prudil

Je super mít okamžitou zpětnou vazbu, říká florbalový trenér Dominik Prudil

Už čtvrtým rokem zpestřují hodiny tělesné výchovy na prvním stupni kladenských základek školení trenéři. Jejich počet každoročně stoupá tak, jak narůstá i objem hodin, které vedou. Rozšiřuje se také nabídka sportovních aktivit a trenérský tým se průběžně okysličuje novými jmény. Jednou z posledních posil kladenského programu je dvacetiletý florbalový kouč Dominik Prudil. Student prvního ročníku Vysoké školy ekonomické v Praze se ve školním prostředí rychle rozkoukal. Přináší do něj inspiraci z klubu, a sám se přitom učí novým věcem.

Jak rozsáhlá je tvá dosavadní zkušenost s programem Trenéři ve škole?
Já jsem v projektu zapojený poměrně krátce, něco kolem dvou měsíců, jestli se nepletu. Absolvoval jsem školení v únoru, takže jsem tady v projektu opravdu nově.

Zkušenost je to tedy poměrně čerstvá. Jak ses v programu zorientoval a jak si na něj zvykáš?
S dětmi jsem už pracoval předtím, myslím tak dva roky, možná tři. Takže nějaké zkušenosti s dětmi už mám, ale konkrétně takhle po školách chodím krátce. Vybavení tělocvičen a spolupráce s paními učitelkami pro mě určitě představují něco nového. Pořád se v tom učím a nabírám zkušenosti.

Když jsi začínal, měl jsi třeba trochu ostych nebo obavy, jak tě děti a paní učitelky přijmou? Jaká je realita po dvou měsících?
Na začátku tam určitě bylo nějaké očekávání, jaká bude reakce, ale musím říct, že z 90 % je ta reakce strašně pozitivní. Od učitelek i od dětí – neříkám, že vždycky, ale většina reakcí je opravdu skvělá, a to mě ohromně nabíjí. Na dětech hned vidím, když je hodina baví, a to mě motivuje ještě víc. Je super mít okamžitou zpětnou vazbu.

S jakou věkovou kategorií pracuješ jako trenér ve florbalovém klubu?
Jsem hlavní trenér u kategorie U13, což jsou děti ve věku 11–13 let. Kromě toho působím jako asistent trenéra u mladších dětí, kategorie U11, tedy 9–11 let. Takže pracuji se staršími dětmi, než jsou ty na prvním stupni základní školy.

Jak rozdílný je přístup k práci se staršími dětmi v klubu a s těmi mladšími ve škole?
Je to opravdu velký rozdíl, ale právě proto mě to baví. U menších dětí na prvním stupni základní školy se hlavně snažím, aby měly radost z pohybu a aby se hýbaly. Ve florbale jsem přes deset let, takže pro mě je osvěžující dělat s dětmi i něco jiného. Uvědomuji si, že pointou programu je základní pohybová příprava a hlavně zábava, ne výkon. To je něco jiného, než co dělám v klubu. Práce s malými prvňáky nebo druháky je v některých ohledech náročnější, ale zároveň mě obohacuje.

Co tě motivovalo k tomu, abys do projektu Trenéři do škol vstoupil? Směřuješ ke kariéře trenéra nebo k pedagogice?
Nejvíc mě baví trenérství. Rád se v klubu věnuji výkonnostní stránce sportu. O programu Trenéři ve škole jsem se dozvěděl právě přes klub a úplně jsem nevěděl, co čekat. Už na úvodním školení mě ale zaujalo, že jde o zapojení dětí do pohybu, ne o jejich výkon. Zároveň mě zasáhlo, když jsem si uvědomil, jak špatná je někdy situace na základních školách – děti se pohybují třeba jen jednou týdně, a to ještě ne vždy plných 45 minut. To mě motivovalo a chtěl jsem to změnit.

Jak moc ti školení a principy projektu rozšířily obzory?
Určitě mi to rozšířilo obzory, i když některé principy už jsem znal z klubu. Třeba to, že děti nemají stát zbytečně dlouho ve frontě, jsem už dřív praktikoval. Ale bylo fajn se utvrdit, že je to správná cesta. U menších dětí je to možná náročnější – mají větší sklony ztrácet pozornost a stát v řadě. Snažím se ale, aby se to nestávalo.

Jak zvládáš udržet jejich pozornost po celých 45 minut? Přece jen malé děti snadno něco rozptýlí.
Je to rozhodně výzva. Jedním z principů, které se snažím dodržovat, je optimální výzva. Dětem dávám různé možnosti na stanovištích, aby je to bavilo a aby chtěly zkoušet něco nového. Snažím se měnit aktivity, aby se neustále těšily na další úkol. Samozřejmě je to těžké, ale postupně se učím, jak s nimi pracovat, aby pozornost neutíkala.

Text a foto: město Kladno

Cookie

Používáme pouze základní Cookies

Image